Norske kvinner fraskriver seg ansvar for egne handlinger

Før jeg går videre i mitt innlegg vil jeg si at jeg er dypt rystet over hvordan vi kvinner i Norge har en tendens til å avskrive alt på kontoen #HeDidIt.
Altså hvor mannen får skylda.
Ikke bare er det hans ansvar om kvinnen blir gravid, ifølge kvinneforumer på nettet, fordi han burde brukt kondom. Tre rader lenger ned kommer spørsmål fra «anonym» som lurer på om hun skal stole på at p-staven hun satte inn for tre dager siden fungerer siden hun skal på date med en fra Tinder!!
Det er også hans ansvar å ikke gå for langt, selv om hun sitter på hans fang, klemmer, småkysser og kanskje kliner.
Han som har ansvaret for at hun som drikker alkohol sammen med han ikke skal ha angresex med han, sex det man angrer seg etterpå.
Jeg synes faktisk kvinner i Norge, som er så opptatt av likestilling har en lei tendens til å fraskrive seg ansvaret.

#metoo eller #minansvarsfraskrivelse?
Jeg har lest disse varslene i Giske-saken, og jeg har fulgt med i media både ang #stilleføropptak, #nårmusikkestilner og mange andre bransjehasjtaggs, men jeg savner faktisk #minansvarsfraskrivelse på mange av disse episodene som har skjedd kvinner.
For i en enorm mengde av dem så er det rett og slett mislykket sjekking.
Jeg synes ikke det er overgrep fra en leder, eller en mann i påstått maktposisjon, når en kvinner tar taxi for å møte han på et utested, sitter på hans fang, klemmer og koser, før han legger an på henne. Det er sjekking! At hun velger angre på fangsittingen etterpå så er det ikke overgrep, det kalles faktisk anger.
De varslene som ble «lekket» til pressen i Giske-saken er et bevis på at Trond Giske er en elendig sjekker, intet annet. Hver gang han forsøker å sjekke ei snerten dame, og får nei, så godtar han det.
Hvilken hetero mann med vettet i behold ville IKKE sjekke damer?

Ung eller kvinner betyr ikke ansvarsfraskrivelse:

«Som 16-årig AUF-er ble jeg skjenket sprit og forsøkt sjekket opp av voksne menn på politiske møter. Det er bare flaks og uflaks som bestemmer hvem som er blitt ofre for ukulturen som har tillatt voksne menn i politikken å jakte på unge jenter helt fram til nå. Hittill har det hørt til unntakene at sextrakassering og overtramp har fått konsekvenser, sakene er som regel feid under teppet. Også denne gangen. Men nå slo varslerne tilbake.» – Hilde Charlotte Solheim

Dette gjør meg forbanna. Dette er så fraskrivelse av ansvar for egne handlinger som det overhodet er mulig!
Jeg har selv vært 16 år, dratt på fester, men jeg har ALDRI blitt holdt fast og fått alkoholen helt nedover strupen på meg, jeg drakk selv. Jeg regner med at disse jentene det snakkes om her også villig vekk drakk alkoholen! Selv om du er 16 eller 35 så vet du at alkohol er noe man blir full av!  Da velger du å drikke eller ikke.  

Alkohol + Anger= Overgrep
For meg så virker det som om mange av disse «varslingene» handler mer om egen anger fordi man har gjort noe man ikke lenger ønsker å stå for.
Da er det greit å si jeg var full, det er overgrep.
Eller han var full, det var overgrep.
For uansett hvordan vi snur på dette så er det mannen som får skylda for at kvinnen drakk, kvinnen satt på fanget hans, kvinnen kysset med han, kvinnen lå med han, kvinnen ble gravid, kvinnen var utro.
Jeg synes norske kvinner er verdensmestre i å ikke ta ansvar for egne handlinger, selv når de drikker alkohol.
Jeg har stått i døra i Oslo, på både utesteder og eventer, og sett mang en kvinnelig predator som ser seg ut en mann hun bare må ha, og venter til han er «full og lettlurt». Enkelte menn kappes det om oppmerksomheten til, mens andre er pittyfucks fordi man synes synd på fyren, eller man ble så drita at ølbrillene gikk amok! Damene er gjerne tilbake dagen etter for å «slukke sin fylleangst» og det snakkes gjerne om personene de var med. Og det verste var vel da jenta klarte lire av seg at det «Måtte jo være voldtekt fordi hun husket ikke noe», men hun kunne fortelle i detalj om hvordan han spydde på badegulvet hennes, hun måtte støtte han opp trappa til leiligheten, hvordan hun hadde selv «strippet for han» i egen stue og det var «såååå flaut» osv osv.
Men siden hun velger å ikke huske akten, da MÅ det være voldtekt.
Det er ikke voldtekt, det er fylleangst og en god dose anger!

Når jeg sier norske kvinner mangler ansvar for egne handlinger, så står jeg for det. Dette fordi jeg forventer at selv om du er ung, vakker så betyr ikke dette at du ikke har hjerne!
Det betyr ikke at du ikke har moralsk kompass. Og jeg forventer at du har fått god nok oppdragelse til å lære deg å si nei. Jeg har vertfall lært min datter å si nei! Og jeg lærte vitterlig å si nei selv da jeg var både 16, 20 og nå som godt voksen kjerring.
Jeg forventer faktisk at unge kvinner har vett og integritet SELV om de så gjerne vil opp og frem innen hvilken som helst bransje de er i. I politiske miljøer enda mer, for de skal faktisk være med på å forme landet, om de blir rikspolitiker. Da kan man ikke komme med dårlig selvfølelse grunnet dårlige valg som yngre, eller kanskje man faktisk valgte ligge seg til bedre politisk stilling selv, og nå er det et overgrep. Hashtagg-metoo!

Det er forskjell på seksuell trakassering og flørt!
Ja faktisk det er stod forskjell. Seksuell trakassering er gjerne gjentatt og uønsket seksuell oppmerksomhet. Ligger du frivillig med sjefen er du deltakende!  Ikke et offer!
Sitter du på fanget til Giske i fylla og koser med han, er du deltakende! Ikke er offer!
Når du flørter med fyren i baren, han som er ganske deilig, hot og blabla, så er du deltakende og ikke et offer for seksuell trakassering.
Flørt er ofte litt pågående, og jeg sjekket selv opp mannen min med å sende en tekstmelding å spørre om han ville være med meg hjem på en «vill og uhemmet natt», mens han satt to stoler bortenfor med gitaren.
Var det seksuell trakassering?
Om han ikke ville og sa jeg godtok det? Ja da ville jeg hatt såret stolthet, vært flau osv, men jeg hadde godtatt det. Da ville det isåfall vært en mislykket flørt, også om det hadde vært omvendt.
Men vi kvinner elsker drama. Det er ikke å underslå, kvinner ELSKER drama! Og når historien om mannens uheldige og klumsete forsøk ender opp med en anklage om seksuell trakassering da er jeg jævla bekymret for norske kvinners ansvarsfølelse og ansvarsevne!

På tide bli voksen, damer, og lære ta ansvar for egne handlinger.

På tide med hashtaggen #jegtarasnsvar

 

Nann Jovold-Evenmo
tlf 46546485
epost [email protected]

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

4 thoughts on “Norske kvinner fraskriver seg ansvar for egne handlinger

  1. Vet du hva? Dette er det dummeste jeg har lest.
    Voldtekt som dette handler om- ikke kommentarer fra sjefen, men skikkelige lovbrudd – det er ALLTID overgriperens skyld. -Jente 19

  2. voldtatt:
    VOLDTEKT er alltid overgriperens skyld! ALDRI offeret!
    OVERGREP er alltid overgriperens skyld! ALDRI offeret.

    Men grensen mellom flørt og seksuell trakassering. Fyllesex man angrer på og seksuell trakassering/overgrep må faktisk sees forskjell på.

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top