Her er de seksuelt trakasserte mennene, Andrea

Hvor er alle d e seksuelt trakasserte mennene, spør Andrea Sveinsdottir på sin blogg; http://andreaasveinsdottir.blogg.no/1511168906_hvor_er_de_seksuelt_trakasserte_mennene.html

Hun spør gode spørsmål: 
Er menn rett og slett griste og ekle av natur?
Er vi kvinner helt uskyldige?
Hvor er alle menn som har opplevd seksuell trakassering fra sine kvinnelige kollegaer og arbeidsgivere?
Hvor er de mannlige skuespillerne som har blitt trakassert av en kvinnelig produsent?
Hvorfor finnes ikke disse historiene?
Og hvis disse historiene faktisk finnes… Hvis det sitter menn hjemme i stuen sin som har følt seg trakassert av en kvinne, hvorfor slenger de seg ikke på? Hvorfor snakker de ikke ut?
Er det skammen av å føle seg trakassert av en kvinne?

Ja, hvor er de seksuelt trakasserte menn?
Jeg skal svare deg på det.
Mennene som utsettes for dette sitter alene, med følelsen av at seksuell trakassering er noe som kun skjer kvinner. Hver gang disse mennene forsøker å fortelle sine historier meies de ned av kvinner som i kor skriker ut om det nye fine ordet #whataboutisme»;
Altså «Nå forsøker dere menn å overta all den urett som skjer oss kvinner med å påstå at dere utsettes for det samme».

Forskning sier at unge gutter og menn utsettes for seksuell trakassering:
Jeg har lest forskningen til Bendixen og Kinnear ved NTNU, og Adam Johnson ved Stockholms universitet, samt mye canadisk og amerikansk forskning på temaet om seksuell trakassering.
Og visste du at det mest brukte skjellsordet i en skolegård er «homo»? Det er faktisk inn under seksuell trakassering, og er en verbal trakassering.
Unge menn og gutter utsettes i stor grad for seksuell trakassering, og ifølge Jonsson (2012), avfeies dette som forsøk på å etablere et maskulint hierarki blant unge menn. I tillegg avfeies det ofte som guttestreker ifølge Bendixen og Kinnear (2016).
Så problemet ligger i at vi faktisk ikke tar seksuell trakassering av menn på alvor.
I tillegg er det ingen undersøkelser i norsk, eller internasjonalt næringsliv, som konsekvent retter seg mot menn og deres situasjon når det gjelder seksuell trakassering.
Jeg ville få ut en undersøkelse i norsk næringsliv, men ble stoppet av noen høyere opp i norsk politikk, fordi de mener det ikke er viktig (BufDir bl.a.).

Vet jeg at seksuell trakassering av menn skjer?
Ja, jeg vet at minst tre kvinner på #stillføropptak som selv har utført seksuell trakassering.
Ene er veldig kjent, både fra film, tv, og motebransjen, og har utøvet dette overfor en meget kjent kollega. Under en filminnspilling i Norge!
Den andre kvinnen på listen er også kjent, og gikk regel rett til angrep på en av mine tidligere kolleger i døra (Dørvakt), fordi han var så deilig og sexy og han kunne da ikke si nei til henne?!
Den tredje kvinnen på lista slang seg over bardisken og spurte barkeeperen om han ville bli med hjem å se på frimerker, og presiserte at hun ikke hadde truse på seg.

En fjerde kjent kvinne var så vulgær og utagerende med slibrig blikk, kroppsbevegelser og tydelige invitasjoner forkledd som fleip til en kelner. Jeg kjenner dem begge. Jeg har kjent henne siden vi var 17, og mannen/kelneren har jeg kjent hele livet. Jeg kan si at han var tydelig utilpass med oppmerksomheten hennes, og han var både rød i toppen og svett etterpå. Jeg spurte han om det gikk bra, etter episoden, og hans svar var «jeg burde vel være vant til det».

I tillegg har jeg snakket med over 40 menn som alle har sine historier å fortelle, noen så grove at de nesten er tortur-voldtekt.
Jeg har hatt dype samtaler med disse, om følelser, skam, psykiske reaksjoner, og ikke minst; Hvorfor de ikke står frem.
De fleste velger å bære sin smerte, og heller skjule skammen med å bli «fratatt sin mandighet» ved å ha latt seg bli et offer.
Mange har karrierer, familier og har stor sosialt.
De er livredde for at det skal påvirke eller at de skal bli latterliggjort på jobben fordi de ikke er mann nok til å takle dette. Det handler om rykte og omdømme. Hvem stoler på en ryggradsløs leder som lar seg seksuelt trakassere?
Familielivet vil også påvirker, tror disse, for hva vil kona tro om han, dersom han forteller at hans kollega regel rett voldtok han på siste jobbreise? Vil hun tro han? Vil hun stole på at det han sier er riktig? Vil hun tro han var utro og gå ifra han, for hvilken mann får ståkuk om de IKKE vil ha sex?
Mange av disse mennene er dypt krenket, og har valgt å forlate jobben for å slippe trakasseringen de har opplevd.
En sa til meg «Det er lettere, Nann, å si opp og finne er ny jobb, enn å si ifra om det»

Overgrep handler om makt:
VI skal huske at overgrep, uansett hvem som er offer; handler om makt. 
Styrkeforhold har ingenting å si, for makt er som regel noe man har form av stilling, status eller økonomi; Og den som utover disse overgriperne misbruker denne typen makt. 
Menn som har blitt tvunget til å ha sex mot sin vilje, blir ikke trodd.
Unge menn får høre at “Om du dumper meg så skal jeg anmelde deg for voldtekt”, det er også overgrep. 
En generell gjenganger blant kvinner som utøver seksuell trakassering er at de får mannen til å forstå at hun sitter med makta; SI noe og jeg sier at du voldtok meg. For hvem vil ikke tro mer på en gråtende Helene Harefrøken som løper til HR og forteller at Petter Sprett voldtok henne? 
Selvfølgelig vil alle tro Frk Harefrøken i større grad enn at hans forklaring som sier at hun tvang seg på han. 

Jeg føler med disse menn, fordi det er faktisk på samme stadiet som vi kvinner var for mange år siden; Vi skulle tåle for å stikke oss frem blant menn. VI skulle tåle å bli tafset på og voldtatt, fordi vi var kvinner, og menn skulle være herskende over oss.

Jeg har mange historier å dele, men først må vi få menn til å tørre stå frem!
Terskelen er høy, veldig høy.
Og med tanke på at menn i dag omtales som mannsgriser, overgripere og stigmatiseres som en overgriper og voldtektutøvere; så er det enda vanskeligere for disse å bli trodd.

Jeg har to kampanjer jeg ønsker å fronte;
#Himtoo ? en kampanje både for menn og kvinner. Menn som har vært utsatt, eller kjenner noen. Kvinner som kjenner noen.
#ViMennOgså for menn som har vært utsatt for verbal, non-verbal og fysisk seksuell trakassering.

kilder;
?Man hör aldrig om killar som blir sexuellt trakasserade? En rapport om sexuella trakasserier i skolan. Jonsson 2012, Stockholms universitet

En oppdatert kunnskapsstatus om seksuell trakassering blant elever i ungdomsskolen og  videregående opplæring, Bendixen, Kinnear Grøntvedt, NTNU 2016

Seksuell trakassering  i arbeidslivet Undersøkelse blant Fellesforbundets  medlemmer i hotell og restaurant og  Fagforbundets medlemmer i helse og omsorg ? FAFO, M Bråten & B Øistad, 2017

Den mannlige smerte ? menns erfaringer med vold i nære relasjoner ? PROBA2017 -Proba-rapport nr. , Prosjekt nr. 15041

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

2 thoughts on “Her er de seksuelt trakasserte mennene, Andrea

  1. Ja, det er jammen på tide noen tør ta i dette også!!!
    Jeg selv er en homofil mann, og har opplevd ganske mange ganger at damer kan si at hvis jeg bare blir med dem en natt, så vil jeg forandre seksuell legning, å bli hetero – dette har stort sett skjedd på byen, da folk er fulle – men det gjør det vel ikke mindre trakaserende eller mindre dirskriminerende av den grunn?
    Jeg har stort sett vært eneste hanen i kurven når det kommer til arbeidsliv, og i mine tildigste yrkesaktive år, fantes det ikke noe kjønnsdelt bakrom, omkledningsrom, så jeg måtte jo se nakne kvinnekropper hver dag i forbindelse med omkledning ( det var ikke noe seksuell undertone eller agenda i det, men jeg prøver bare å forklare at hadde dette skjedd med menn som skiftet ned til briefen med kun en kvinnelig kollega til daglig å overvære seansen, ville det blitt slått hardt ned på, og det ville falt inn under kategorien seksuell trakasering ) Jeg har opplevd at kvinner dytter brystene inntil meg, og at de gnir seg inntil kroppen min ( uten at jeg ønsker dette ) at de tar meg på rompa osv… Jeg kan takle det, men jeg må jo innrømme at det ikke er spesielt kjærkomment, og heller ikke noe jeg har invitert til… Jeg kan skille mellom morsomheter og alvor – så vil presisere at det jeg snakker om her, er de gangene slike ting skjer helt ut av det blå – og uten at jeg har kunne avverge at det skjer…
    Angående ordbruken ” jævla homo” så er det noe jeg hører nesten hver eneste dag på trening, og i garderoben… det er ikke rettet mot meg, men det er helt klart en del av sjargongen til spesielt ungdomsskole og videregående elever, og selvom jeg er klar over at det ikke er meg som er målet for ordbruken, så stikker det fortsatt i meg hver gang…
    Tilslutt vil jeg si at disse episodene nok ikke har skadet meg nevneverdig i hverdagslivet mitt ( jeg ble mobbet ganske voldsomst som barn, både verbalt, psykisk og fysisk – så det har nok satt sterkere spor dessverre ) men at det har vært veldig mange episoder gjennom livet mitt, som kan kalles diskriminering og seksuell trakasering burde det være liten tvil om…
    Takk for at du tar opp temaet – det er på tide noen gjør det!
    Mvh
    Olav Tryterud

  2. Olav Tryterud:

    Takk for at du vil legge det inn her på bloggen.
    Jeg mener det er viktig at vi går ut med at menn opplever dette også.
    For det handler ikke om sex eller styrke, det handler om maktmisbruk fra mennesker i en posisjon hvor de innehar makt.

    ??

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top