“Min mann og jeg har ikke hatt sex på 14 mnd! Hva tror DU er problemet hans??”

Jeg blir like overrasket hver eneste gang jeg frekventerer forumer på nettet hvor der kun er kvinner som har adgang. 
Spørsmål som overskriften skjer titt og ofte, og jeg blir faktisk ganske satt ut over at folk er så åpen på et forum med 18- 30 000 andre mennesker. 
Jeg synes det hele er ganske hårreisende at noen velger å legge ut slikt i FORTROLIGHET til 30 000 andre lesere, for da er det faktisk ikke lengre fortrolig! Det er offentlig. 
Du har da som trådstarter, med fult navn, bosted mm outet din mann som en som ikke er intim med deg, og som ikke har sex med deg! Og du spør faktisk hva som er galt med HAN! 

Kvinners delingslyst har ingen grenser? 
Det har mange ganger vært kritikk av bloggere som velger viser bilder av barna og dele alt som har med barna å gjøre. For ikke snakke om alle som deler ALT, og jeg mener ALT(!) med omverden på facebook, instagram og snapchat OM BARNA!
Første skritt, bæsjefargen i dag, for ikke snakke om puppebildet for amming er en ny mammapoengtrend (Sorry Girls, den har vart siden vi sluttet være amøbe, men ok da. La kvinnene i 2017 få æren for amminga også!) 
ALT skal deles som har med barna og gjøre. 
Psykologer og pedagoger advarer om trenden; Tenk på barnet! Det skal trossalt vokse opp! Hva med mobbing? Har du tenkt på det, spør de høye herrer.
Men kvinnfolka deler villig vekk, og ignorerer fagfolk; For de gjør ikke noe galt, 
VI deler ALT! RUBBEL OG BIT!
Samlivsbrudd, nye kjærester, sexproblemer, nattevåk, utroskap, barnevernsproblemer, svigermorproblemer,.Rett og slett ALT! 
VI deler til og med at vi har tenkt å gå i fra samboeren vi har tre barn med, før han får vite det selv. Og dette er under «jeg trenger råd fra noen i samme situasjon»

Kvinner deler private problemer og helseplager: 
Jada, jeg har klaget min nød selv, og etter 17 uker med kronisk hodepine, så vet folk at jeg har.. Ja.. Altså : HODEPINE! 
Men er det greit, sånn egentlig? Jeg tenker litt på det i ny og ne, for jeg deler det da kun med de som er mine nærmeste på facebook, og ikke i offentlige innlegg. Men jeg deler likevel, og er det greit? Skal jeg spamme mine nærmeste med sytemeldinger av meg selv og min invalidiserende hodepine? Jeg tror ikke det. Så det lover jeg slutte med.

PÅ disse dameforumene på nettet så deler man “erfaringer”, etterfulgt av likes, hjerter, og kanskje en “Åhhhhhhhhh så forferdelig, vakre” når kvinner har PMS, Mensen, Celleforandringer, Klamydia, Underlivssopp, og gudene veit hva de deler. 
Jeg blir litt betenkt over all delingen om intime detaljer.For når det gjelder underliv og sånn; så vil jeg kalle det ekstremt intimt. Det er derfor det heter intimsåpe, for faen!
Og trenger vi dele ALT;
Trenger jeg å vite at en av kvinnene på Langhus har operert kjønnsleppene for at mannen skulle få mer lyst på henne? 
Trenger jeg å vite at Kari fra ytre-indre-bæfjord fikk eggstokkbetennelse og ble operert, og derfor måtte gå rett inn i overgangsalderen? 
Og trenger jeg egentlig vite at kona-til-han-som-er-broren-til-kona-til-den-andre ikke kan få orgasme med mannen sin? Mannen som det tar ett søk på hennes facebookprofil for å finne ut hvem er.
Alle disse ovenstående delingsgreiene er om kvinner og barn, og da er det kanskje litt innenfor tenker mange. De handler om dem selv, som oftest. 
Dog jeg synes man krysser en grense når man legger ut om ungene sine, i hytt og pine. For helt ærlig driter jeg i fargen på bæsjen til datteren din på to mnd! 

Se min kjole: 
Jada, det er oftere og oftere tråder hvor man spør om å få se din julekjole, din penkjole i forrige bryllup. For ikke snakke om bilder av en selv i seks outfits, for man lurer på hvilken man skal ha på seg i helgen. 
Dette er overflatisk, og basert på SE-MEG-prinsippet ( som jeg kaller det), altså det vi ønsker å bli sett som perfekte og få tilbakemelding på at det vi gjør er PENT. Ja at vi selv er pen, kler det godt og får kreds for å velge noe flott å ha på. Alle vet at kvinner ikke kler seg pent for menn, de gjør det for andre damer.
Så handler det om håret og frisyren;
«Hvilken tror du kler meg best? Kort eller langt?
Skal bare klippe litt men har såååå lyst å gjøre noe.
Hva synes dere???»

Hva er det med denne “hva synes dere?“?
Er det så at vi kvinner i dag ikke kan ta en avgjørelse uten at alle andre damer må si sin mening? 
SERIØST! Kan du faen ikke ta en avgjørelse uten at det må diskuteres av 30000 kaklende høns?
Så sitter man og klager over at tenåringen i huset er avhengig av likes for å føle seg bra! 
Snakker vi kognitiv dissonans damer? 

Nå deler dem mannens problemer: 
Ingenting er udiskutert og uspurt på disse forumene og jentesidene, Til og med deres samboer, kjæreste og manns penis-størrelse tas opp. 
Er den for liten, for stor, eller kanskje den “vipper mot venstre”:
“Opplever dere forskjell på sex forfra eller bakfra når den er liten?” 
Her står damene, fortsatt med fullt navn, og kun et 1881-søk unna full adresse og telefonnummer. 

Når de spør om hva som er galt med mannen fordi de ikke har hatt sex på 14 mnd så klarte jeg faen ikke dy meg, og svarte 
“Kanskje du skulle bruke mer tid PÅ mannen din, enn å legge ut om gudene veit hva om han på forumet? Å sitte med fullt navn å klage på mannen sin på et forum, hvor både naboer, familie og kolleger kan være, er rett og slett hjerterått! Hadde heller ikke pult kjærringa mi om hun la ut ALT om vårt sexliv i fortrolighet til 30 000 andre!”
Tok 3 minutter, så var jeg rapportert og kastet ut! 

Altså, nå er trenden den at det er helt ok å dele sexlivet, eller manglende sexlivet til seg og sin mann på forum, også penisstørrelser, sexstillinger, og hans bravader!
Jeg mener dette har gått så langt at ingenting er hellig lenger! 
Jeg vet jeg hadde hudflettet mannen min både fysisk og verbalt om han var så uheldig og snakket om vårt sexliv på et forum. For meg er det like ille som utroskap, for hva pokker har andre med oss to å gjøre? Det er en greie jeg mener bør holdes innenfor husets fire vegger. Vi er tross alt IKKE the Kardashians, så hva er gleden av å snoke i vårt privatliv? Heldigvis er jeg og min mann på bølgelengde med hva som bør og kan diskuteres utenom oss.
Personlig mener jeg at ting som har med seksualitet og samliv å gjøre bør tas med fastlegen eller en samlivsterapeut. Ikke med 30 000 kaklende høns, på et forum, hvor 50% hater menn.

Jeg tenker med gru på alle menn som blir stilt ut til spot og spe av kvinnene sine, på offentlige forum, hvor de skal analyseres av et gjeng med høner som gotter seg over andre knall og fall. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at det finnes mange mannehatende eksemplarer på disse forumene.
Ja, forresten;
Du som ikke har knulla gubben din på 14 måneder; Hva med å ta initiativet og faktisk gi han en runde i sofaen eller godstolen? (Det er ikke sikkert det er han som er problemet – når barberte du musa sist, liksom?) 

Hvorfor må kvinner spørre og dele alt på forum? 
Jeg har undret litt på dette, og har faktisk lagt merke til at mange av de på forumene kjenner hverandre fra før av. Altså, i stedefor å løpe over gjerdet til naboen og ta venninnepraten over en kopp te, eller et glass vin, så tar de den i full offentlighet på et lukket forum med 30 000 medlemmer. Et sted hvor alle får tilgang til intime detaljer. 
Noe av det jeg har tenkt ang denne spørringen, som noe av det er harmløst, men irriterende; Er at vi kvinner er så opptatt av andre sine meninger at jo flere tilbakemeldinger vi får på nett jo bedre er det. 
Jeg får litt hawthorneistiske vibber av hele «kvinner på nettforum» opplegget.
For dere som ikke kjenner til Hawthorne-studien; les her https://snl.no/Hawthorneeffekten
Effekten som kom fra undersøkelsen var at mennesker har et iboende ønske av å bli sett og hørt. Ergo tilstedeværelse på nettforum handler om å bli sett og hørt!
Det holder ikke lengre at bestevenninnen backer deg opp, nå skal alle backe deg opp på nettet for å vise at DU er noe. DU Kan noe, og DU SEES! 
For dette handler kanskje mindre om deling, og mer om ensomhet, dårlig selvtillit og ønsket om å bli sett og hørt! 

Mitt tips: 
Begynn å dele informasjon, tanker, idéer og meninger med dine nærmeste. 
Snakk med mannen din om seksuelle problemer, evt snakk med legen din! 
Bruk venninnene dine, og har du ingen; GÅ ut den døren som heter Hoveddør i huset og finn deg venner! 
Ikke snakk om intime og fortrolige ting på forum med 30 000 medlemmer, for da er det faktisk OFFENTLIG! 

Nann Jovold-Evenmo
tlf 46546485 
epost [email protected]

 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top