Du får ikke jobben fordi du blogger

Jeg hadde søkt en HR stilling i et velrennomért firma som i annonsen skrev at de var for mangfold og likestilling på arbeidsplassen. I tillegg beskrev de seg selv som en arbeidsgiver hvor det var høyt under taket og at de var på jakt etter medarbeidere som turte si i fra om ting, og som hadde evnen til å få ting gjort.

Jeg fikk ikke jobben, og spurte hva som var grunnen.

Er det noe jeg kunne gjort annerledes i søknaden, var det noe informasjon som manglet?

Svaret jeg fikk sjokkerte meg;

«Hei Nann.

Vi har ingenting å utsette på søknad eller papirer og anser deg som en meget godt kvalifisert kandidat.

Vi ville gjerne innstilt deg til stillingen, men fant ut at du likevel ikke var riktig kandidat etter at vi ble gjort oppmerksom på din blogg.

Bloggen din har veldig sterke meninger som vi ikke anser som forenelig med mangfold og likestilling, og stiller oss undrende til at en kvinne som deg kan blogge om menn. Vi jobber mye med likestilling i vårt selskap og ønsker at kvinner skal få muligheten til å utvikle seg og tiltre lederstillinger i selskapet.

Som HR-rådgiver anser vi ikke at du med ditt engasjement for menn og deres stilling vil kunne arbeide for våre likestillingsmål»

Jeg må innrømme at jeg først ble forbanna. For jeg er for likestilling!

Reell likestilling, som faktisk ønsker å jobbe for et kjønnsnøytralt arbeidsliv hvor kompetanse står sentralt, ikke kjønn!

Denne arbeidsgiver har derfor overhodet ikke høyt under taket, jobber for likestilling eller ønsker ansatte med egne meninger som tørr å ta tak!

De er etter min mening feministdiltere som fortsatt lever i en verden hvor kvinner i Norge er undertrykket!

En sånn arbeidsgiver ønsker jeg rett og slett ikke jobbe for.

Svarte tilbake at jeg synes det var trist at utlysningsteksten stod i forhold til den faktiske arbeidskultur i firma, og at firma kanskje burde revurdere sin likestillingspolitikk, dette da jeg faktisk sitter på reell forskning som kunne være til god bruk nettopp i denne stillingen.

Og takket for svarer, selvsagt

Nå rister jeg bare på hodet og ler!

Nann Jovold-Evenmo

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

2 thoughts on “Du får ikke jobben fordi du blogger

  1. Du skal se det åpnet en ny dør for deg. Du skulle ikke jobb der, med de verdiene som den arbeids plassen har.
    Ønsker deg en riktig nydelig helg ❤

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top