Hvem har ansvar for din sikkerhet?

På twitter havnet jeg i en lang diskusjonstråd om kvinners trygghet og om menn som stigmatiseres av kvinner. 
Det fikk meg til å undre på hvorvidt vi skal være redd nettroll som sitter og føler seg krenket av kvinner som mener de må ta forhåndsregler når de er ute å går en tur. 

Trusler over nettet.
Flere av kvinnene har mottatt trusler over nettet, og det er noe man bør anmelde med en gang. 
En person som er truende i språket mangler etter min mening både en og ti skruer. men det er et fåtall som er tøff, eller skal vi si idiot nok, til å stå for dette når de møter vedkommende face2face. 
Samtidig er det ikke å stikke under en stol at trusler via nettet er noe som forekommer i stor grad, både av menn og kvinner. Og dette er iht politiet vanskelig å ta tak i, samtidig som det er såpass økende at nesten alle har vært bort i det, på en eller annen måte. De som tas for trusler har en tendens til å skylde på “et par pils, og så tok det av”. Mens andre igjen mener de ikke har gjort noe galt, de har da bare diskutert. Dessverre er det også mange skjulte trusler som forekommer, og dette handler om å “føle seg truet” i like stor grad som at man har konkret blitt utsatt for en trussel. 
Jeg har selv fått min andel trusler, ja til og med drapstrusler, over internett. 
Men jeg går fortsatt ikke rundt og er redd for å bli drept, voldtatt eller skadet av disse. 
Det handler faktisk om å se hvem som er farlig. 

Trusler face2face
Jeg ble overfalt av en tulling på et utested i 2002/2003. Han var trekt opp av en sykelig sjalu kjæreste, som i lang tid hadde påstått at jeg hadde “stjålet” typen hennes. Noe som var pisspreik fra ende til annen. Jeg hadde ikke interesse for fyren i det hele tatt, vi trente sammen. 
Ihvertfall, kvinnen klarer på en fest på gymet å få han så “opptrekt” å sint at han sprang på meg på utestedet senere på kvelden. 
Det ente med at jeg anmeldte han og det ble sak.
Dog under rettsaken ble jeg fortalt av hans forsvarer at dette hadde med en trekant å gjøre, hvorpå jeg veldig tydelig kommenterte at jeg aldri har hatt en trekant, fordi jeg mener sex er mellom to personer som er glade i hverandre. Og dessuten ville jeg ikke tatt i han (anmeldte) med pølseklype engang. 
Jeg mistenkte det var trekantforhold hun (advokaten) mente, men dessverre ordla hun seg som en komplett idiot! 
Fyren ble dømt, og godt er det. 
Trusler face2face er likevel etter min erfaring innen personsikring lite sannsynlig at det vil skje noe annet enn disse truslene. Selvsagt er trusler skremmende mot ens person, og man føler seg ekstremt usikker og redd. Men sannsynligheten for at vedkommende vil gjøre deg noe der og da er liten. 
De som er tilregnelig til å gjøre dette, det er de stille og supersaklige. 
Det er min profesjonelle erfaring. 
Kvinner er faktisk mer tilregnelig til å gå fysisk til angrep på deg under en face2face-situasjon. Hvorfor? Tja, kanskje det handler om å hevde seg, eller at de selv er så redd at de velger gå til angrep. I mitt tidligere yrke var det oftere kvinner som gikk til fysisk angrep, enn menn. 

Stigmatisering av menn. 
Jeg har lenge forsøkt å få både media og politikere til å slutte bruke “MANN” når vi snakker eller skriver o gjerningsperson. Dette fordi det er stigmatiserende å være mann når man hele tiden leser eller hører om voldtekstsmann, overgrepsmannen, voldsmannen, osv. Det er begreper som er negativt assosiert med menn. Og når vi vet at kvinner utfører vold i hjemmet i større grad enn menn, voldtekt av menn også forekommer, overgrep også skjer av kvinner, så er dette et begrep vi må slutte bruke. De to styggeste overgrepssakene i nyere tid er det faktisk mødre som stod for. Ergo er definisjonen overgreps,voldtekts,voldsmann noe vi må fjerne. 

Trenger vi være redd menn? 
Jeg mener nei. Menn er ikke farlig. Menn som gruppe eller enkeltindivider er ikke farlige. Men det er noen som er det. På lik linje med at det er noen kvinner som er farlige. Derfor er det veldig leit at kvinner skal føle at de må ta forholdsregler når de skal ut av døren hjemme. 
Media har også en rolle i dette, fordi de har vært med på å stigmatisere et kjønn som overgripere. Medias rolle er ganske klar, for de har en tendens til å henge seg opp i kjønn når de skriver om vold og voldsutøvere. På linje med at de henger seg ofte opp i etnisitet. 
Vi må huske på at de fleste voldssaker, overgrepssaker og voldtektssaker aldri når mediene og ikke rettssystemet heller; Så hvor vidt det faktisk er menn vi trenger være “redd” kan være en misoppfatning. 
Nå har jeg, som sagt tidligere, jobbet med personsikring. Det vi kaller livvakt. Og det som jeg selv oppdaget her var at kvinner er i større grad voldutøvere. Selv om volden de utfører kanskje ikke alltid er så fysisk skadelig , så er det psykiske elementet til stedet. Kvinner er det værste å jobbe mot når det kommer til vold i hjemmet, vold og trusler mot kjente mennesker, eller i det hele tatt når det er snakk om vold, trusler og overgrep. Fordi kvinner er “snikete” og ofte får fripass fordi de er kvinner. 
En aggressiv mann vil du har større sjanse for å vite hvor du har, men ikke en kvinne. Det er mine erfaringer. 

Er det galt å hevde at kvinner bør ta selvforsvarskurs? 
Noen mener det er slemt å hevde at kvinner må ta selvforsvarskurs. Personlig mener jeg det er slemt å ikke gjøre det, fordi å leve i konstant frykt er ikke et liv verd å leve. Gode selvforsvarskurs vil jobbe med det psykiske også, og gi knagger å henge ting på mentalt, ikke bare hvordan du skal skade overfallspersonen
Som utsatt for overfall selv, så mener jeg bestemt at å gå rundt å være redd er bortkastet tid og energi. Man klarer ikke nyte livet eller glede seg over å bo og leve i et av verdens mest fantastiske land. Derfor burde selvforsvar være obligatorisk for kvinner, og unge kvinner på ungdomsskolen eller videregående skole. 
Jeg tror ikke verden er mer utrygg enn før, men vi har nå tilgang til forskjellige medier vi ikke hadde før i tiden, og da er det lettere å finne informasjon om overgrep, vold og voldtekt. Nyhetene er mer tilgjengelig og skriver om det oftere enn før. Tidligere var dette slik man ikke fikk høre om, men det skjedde. 

Jeg ønsker vi skal slutte stigmatisere menn som overgripere og utysker. 
Jeg ønsker at kvinner skal ta selvforsvarskurs som også jobber med det mentale. 
Jeg ønsker at media skal slutte omtale overgripere, voldtekstforbrytere og voldsutøvere som menn, men heller bruke person. 

Og så ønsker jeg er samfunn hvor man som kvinne, og mann, slipper å være redd. 

Nann Jovold-Evenmo 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top