Kan vi slutte klage over at en 23 år gammel kvinne fikk en jobb?

Jeg, som mor, venninne, tidligere arbeidsgiver, bekjent og som nettverker har mange ganger tatt telefoner til andre jeg kjenner som er bedriftseiere og ledere på vegne av både tidligere ansatte, men også folk jeg kjenner som er rivende dyktige for å hjelpe dem få en fot inn i bedrifter jeg mener de ville gjøre en sabla god jobb i.
Å bruke mitt nettverk og mine kontakter for å skaffe jobb til personer jeg kjenner er noe jeg er skeptisk til, for da skal jeg vite at dette er en person som leverer, for jeg vet også at det er MITT rykte som står på spill dersom dette er en slacker, som ikke stiller i rett tid, eller som ikke gjør den jobben som skal gjøres. Og det er ikke fritt for at jeg har sagt «Nei» når jeg har blitt spurt om jeg kan legge inn et godt ord eller hjelpe noen inn på arbeidsmarkedet. For det handler også om meg og det å beholde mitt nettverk.
Men for mine barn, ville jeg ikke gått av veien for å hjelpe dem inn, uten problemer. For det er en norsk greie som vi gjør i Norge, og som er helt vanlig. Uansett hvilken sosial status vi har.

Ungdom Jobber fordi de får jobb via foreldre og foreldres nettverk
Norsk ungdom er fantastiske på å jobbe ved siden av studiene, og mange av disse har aldri måttet søke jobbene de har, rett og slett fordi fedre og mødre har nettverk som hjelper dem inn. Enten det er på egen arbeidsplass, eller via venners og nettverkets arbeidsplasser hvor ungdommen kunne tenke seg å jobbe. Her får ungdommen ikke bare fripass fordi både søknadsprosesser og søkerbunken til vanlig dødelige, men de havner aldri i bunken over de utlyste stillingene som «alle andre søkere må igjennom. Og det er ikke fritt for at disse ungdommene ender opp som din sjef i løpet av tiden du som *vanlig søker» jobber i selskapet. Det er helt vanlig å hjelpe våre unge inn i arbeidsmarkedet via bekjente eller foreldre. Noe som vi uten skrupler bruker vårt eget nettverk og våre arbeidsgivere til, og gjerne våre venners lederstillinger til, for å fremme våre dyktige arvinger både med og uten utdanning.

Nettverk viktigere enn master:
Alle som driver med rekruttering sier det samme; De fleste jobber blir aldri utlyst, og bedriftene må kontaktes fordi de vet hva som rører seg i organisasjonen.
Du anbefales å kontakte selskapet du ønsker å jobbe innen for å forhøre deg, presentere deg, for å vise hvem du er. Dette fordi det kanskje ikke er noe der akkurat nå, men da har de et ansikt å forholde seg til, og det kan hende de har bruk for deg om en måned eller to, for det kan hende de tenker seg om og ser at nettopp den kompetansen du har er verd å bruke til noe likevel.
Samtidig er det viktig med et stort nettverk for å ha muligheter å komme seg innenfor, fordi nettverk er faktisk viktigere enn utdanning og master. Dessverre.
Mange sitter med solide utdanninger og får rett og slett ikke jobber i dag, mens de med gode nettverk og lav utdanning feier forbi.

Hele denne saken med Innovasjon Norge og Ferd-arvingen er en farse:
Hadde Katharina vært en ukjent 23-åring, som var min eller din datter, så hadde ingen brydd seg om at hun fikk et internship i Innovasjon Norge. Sakens kjerne er at hun er kjent, og rik, dermed intet annet.
Dette bunner ikke i arbeidsmiljølov og ansettelsespolitikk, men ren skjær misunnelse over hva den unge kvinnen har på bok. Derfor skal vi kneble hennes muligheter i Norsk arbeidsmarked, noe vi gladelig hadde brukt vårt nettverk til for å gi våre egne unge om vi kunne.

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top