Nei, man driver ikke oppdrett av reinsdyr i bur for pelsen sin del!

Du skal høre mye rart før ørene faller av, brukte min bestemor å si. 
Men jeg tror faktisk dette tar kaka. 

Jeg surfer litt blogger, instagramprofiler og forum på leting etter hva som rører seg, og ofte er det mange unge jenter på leting etter identitet der ute som ikke er helt på nett med virkeligheten. 
De vil nok gjerne være frempå, kul og miljøbevisste, men når de åpner kjeften da dør jeg litt innvendig. 

Dagens kommentar kom som et skudd for baugen 
“Altså jeg så de dritkule skoene i reinpels her om dagen, men jeg kjøper ikke ekte pels”

ÅH, kom det fra venninnen, som var helt enig, mens de slafset hver sin kaffe-latte med kaffebønner som ødelegger arealer av arealer rundt om i verden for at vi skal få vår kaffe!
For ikke snakke om kaffe mokka, hvor kakaobønna ødelegger både skog, dyrkbar mark og gudene vet for at dumme brød skal sitte diskutere reinpels. 
Ja, også gikk diskusjonen videre om oppdrett, og burdyr, og hvor grusomt det var ang disse stakkars små dyrene som ble holdt i bur, bare for at vi skal ha vesker, sko og jakker. 
Glemte jeg å si at hun ene hadde nettopp flashet en nydelig veske fra et eller annet fancy merke på sin blogg, i skinn? Eller at jakken hun hadde på seg hadde pelskant av kanin. Tror du de kaninene er humant avlivet? I Don’t think so.. 

Det heter Rein SKINN!
Ja SKINN!
Rein har ikke pels!
Den har SKINN! 
Den garves og prduseres på samme måte som annet SKINN! 
Dessuten er det ikke burdyr! 

Dette er rein: 

Dette dyret lever ute i naturen i flokk : 

De lever ikke i bur. 
Man har ikke oppdrett på dem kun for pelsen, for de har ikke pels, de har skinn. 
Man bruker faktisk HELE dyret; Kjøttet (altså skrotten) går til mat, ja til og med innmaten er mat. 
Skinnet brukes til sko, klær osv 
Beinet brukes til blant annet knivskjefter og smykker. 
SÅ NEI! Man driver ikke oppdrett av reinsdyr i små bur! 

 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top