Som jentemamma og jentepappa har DU også et ansvar!

Jeg kjenner jeg blir så skuffet og lei meg når jeg ser politiet moralisere overfor Russepappaer om hvilket ansvar de har for å snakke med sin sønn om dette med å være en kjernekar i russetiden og om dette å ta vare på hverandre:
Kjære russepappa! Ta en prat med russesønnen din om dette temaet. Snakk om hva det vil si å være en kjernekar, om det å ta ansvar og om å oppføre seg. Snakk om det å ta gode valg og om det å ta vare på hverandre. Husk at selv om sønnen din snart trer inn i de voksnes rekker, så slutter ikke din jobb som pappa.
Hilsen Jostein, operativ forebygger ved Ungdomsavsnittet Majorstuen politistasjon.
(https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/politiets-facebook-melding-kjre-russepappa/3423477688.html)

For nok en gang så fritas jentene fra alt ansvar som har med kropp og sex å gjøre, og dette skyves over på guttene som skal ha ansvaret kun fordi disse er født som gutter, og derfor er den store stygge ulven.
Det er disse som jentene henger etter for å få «rulle» i russetiden, FRIVILLIG.
Det er disse jentene drikker med, FRIVILLIG.
Det er de som jentene ligger med, FRIVILLIG.
De ligger med gutta, FRIVILLIG, for å få “rulle”. 
Hvem er det som har feiljusterte moralske kompass? Er det bare guttene? Jeg mener nei.
Når en 14 -17 åring er ute og fester til langt på natt med eldre gutter, og ligger med disse kun for å få lov til å «rulle», så er det noe riv ruske galt med deres moralske pass også, ikke bare guttenes.
Det må vi også se på. Først og fremst bør ikke 14-16 åringer får lov til dette, de bør være hjemme, men det er en annen sak.

Når det gjelder den samme jenta på 16 som satt og gråt på fortauskanten, mens gutta stod og lo;
Jeg skulle så gjerne ha fillerista foreldrene hennes litt! Både fordi de ikke tok samtalen med henne om at man ikke lot seg forføre av en kjekk 19-åring for en mulighet til å rulle, og et kjapt nummer bak et busskur. På samme måte som jeg skulle hatt et par alvorsord med mammaen og pappaen til denne 19-åringen om verdier og holdninger til andre mennesker og jenter, så skulle jeg gjerne hatt samme praten med mammaen og pappaen til 16 åringen om nettopp det samme. For hvilke verdier lærer vi våre jenter, når de tror det er greit å ligge med noen bak et busskur, fordi de har «rullet» noen timer med vedkommende i en russebuss. Hvilke moralske kompass lærer vi våre jenter når de mener dette er greit? Og hvordan skal det gå med den i fremtiden=

Derfor mener jeg at foreldrene til disse jentene må sette seg ned med jentene og tørre ta denne samtalen med jentene om at man ikke skal bytte sex mot alkohol og muligheten til å «rulle». Fordi man skal lære at man er verd så uendelig mye mer.
Man skal vite at kroppen og det man har mellom beina er verd så mye mer enn fyllesex for å få lov å sitte på med 22 fulle gutter i skitne russedresser tre uker i mai med dårlig musikk, stinkende svette, i en buss, so m de ikke eier, bare fordi man har litt status der og da.
Jentene må faktisk vite at dette går ikke an.
Men det handler om så mye mer enn dette, fordi; Vi må slutte å la gutta få skylden for all den sexen jentene har, som jentene angrer på, som de frivillig er med på. Bare fordi de ikke fikk det de ble lovet.
Og foreldrene må faktisk på banen og lære både jenter og gutter ett og annet om grensesetting overfor egen kropp og seksualitet!

Vi kan ikke fortsette å moralisere overfor gutta, når vi nekter å moralisere samme leksa overfor jentene.
Vi er faktisk nødt for å stille krav til jenter, og stille dem til ansvar for deres egne handlinger.
Vi må slutte å kreve at guttene står til ansvar for jenters seksualitet og grenser for egen kropp!

 

Jeg mener man skal lære begge om respekt og være snill, som jeg også sier i innlegget, det jeg ER oppgitt over er moraliseringen som ALLTID er overfor guttene, ikke jentene.
Mener de fleste virkelig det?
At gutter er store stygge ulven med alt ansvar og jenter er søte små som ikke kan lastes? 
Har ikke VI mødre ansvar for å lære våre døtre å si 
«Kjære kjekke Russegutt, kroppen min og musa mi ER faktisk MYE mer verd enn et nummer bak et busskur, for å rulle 5 kilometer i russebussen med deg og dine 25 kompiser en natt i mai. Ha en fin tur da!» 
Jeg mener vi mødre, og fedre, har er ansvar å lære våre døtre dette, fordi guttene alene har ikke ansvaret for all som har med seksualitet og grensesetting å gjøre i dette samfunnet!

Nann Jovold-Evenmo
46546485
[email protected]

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

6 thoughts on “Som jentemamma og jentepappa har DU også et ansvar!

  1. Husker du denne saken for 2 år siden? “- Det viktigste er at jentene ikke blir overstadig beruset og vaser rundt alene. Det er viktig at de holder seg flere i sammen. Ett tips, som mange russejenter har fulgt i mange år, er å ha sykkelbukse under russedressen. Da skal det mer til for at det skjer noe uten samtykke. Det er ikke slik at jeg oppfordrer jentene til å gå i sykkelbukse, det er rett og slett et tips, og det er det forskjell på, sier lensmannen til Dagbladet.”
    Hele poenget med at man nå henvender seg til gutter og foreldrene til gutter er jo fordi man har lagt ansvaret på jenter i alle år. Det er på tide at man ikke kun sier at de bør være forsiktig med drikke, sette grenser osv osv osv, men at man ikke skal utnytte folk også. For all del, snakk med jenter fremdeles, men det er det vel ingen som har foreslått at man skal slutte med? Bare at man skal begynne å snakke med guttene.

  2. Lola:
    Jeg husker saken.
    Men jenter har faktisk ansvar selv for egen kropp. Jenter HAR ansvar selv for å si «vet du, jeg gidder ikke ligge med deg bak et busskur for å rulle 3 kilometer og få to pils. Kroppen min og musa mi er faktisk verd mye mer enn det! Jeg har faktisk egenverdi og egenrespekt! Ha en fin tur alene».

  3. Lola:
    Jeg mener man skal lære begge om respekt og være snill, som jeg også sier i innlegget, det jeg ER oppgitt over er moraliseringen som ALLTID er overfor guttene, ikke jentene.

    Mener de fleste virkelig det? At gutter er store stygge ulven med alt ansvar og jenter er søte små som ikke kan lastes?

    Har ikke VI mødre ansvar for å lære våre døtre å si
    «Kjære kjekke Russegutt, kroppen min og musa mi ER faktisk MYE mer verd enn et nummer bak et busskur, for å rulle 5 kilometer i russebussen med deg og dine 25 kompiser en natt i mai. Ha en fin tur da!»

    Jeg mener vi mødre, og fedre, har er ansvar å lære våre døtre dette, fordi guttene alene har ikke ansvaret for all som har med seksualitet og grensesetting å gjøre i dette samfunnet!

  4. Det Lola beleilig utelater her,er jo at lensmannen fikk et helvette for den kommentaren(Mener forsåvidt å huske at dette med sykkelbuxe,ikke var hannes påfunn engang)Men han fikks å mye tyn for det.
    Dette ser vi igjenn og igjenn. Hvergang kvinner oppfordres til aktsomhet,blir det BRÅK.
    (Kan være derfor de velger gutter i år?) Men for en del år tilbake var det en “voldtektsbølge” som herjet i oslo området.
    Kvinner ble oppfordret til ikke drikke seg for full,ikke gå hjem alene,pase på hverandre.Passe på drinkene sine etc. Igjen helt normale sunne råd.Alla de du tar opp her. Og igjen begynte kvinner å hyle om at alt var guttenes ansvar.Kvinner skulle kunne gjøre akkurat som før,ingen skulle fortelle dem hvor de kunne gå eller hvor mye de kunne drikke,eller hvordan de skulle kunne seg hjem.Og hvor de kunne gå.og ikke gå.
    Resultatet var som følger masse natteravner og polti.Som hadde sin fulle hyre med å hindre drita fulle kvinner fra å sette seg inn i “pirattaxier”(les beleilig snille personer i bil,som “bare” vil jkøre dem hjem,eller bli tatt med av vilt fremmede som hadde singlet dem ut.pga de var møkka full,og kunne neppe gjort rede for seg
    Mener å huske en reporter på stedet observerte hvordan en natteravn hindret en jente,å bli med en fyr som,hu aldri hadde sett før,men som påsto han kjente henne.Inntil politi nærmet seg,da fikk han det plutselig travelt,med å komme seg bort.
    Det du sier her er sunn fornuft,men det preller av på dem.
    Og akkurat hva musa til noen er verdt,blir vel en definisjon sak.Men ungdom gjør dumme ting. Det er en del av det å bli voxen. Ett ligg de angrer på her,en fylla kule der., etc.Tror ingen advarsler vil forandre noe.
    Men er enig med deg at begge kjønn har ett visst ansvar.Men kvinner har ofte en tendens til å fraskrive seg sitt.
    Må huske at den fornuft du har nu.har du tilegnet deg med alderen.+Sikkert en hel del, prøving å feiling

  5. Phantomblue:
    Jeg har nok vært snusfornuftig hele livet, og fått gjennomgå for nettopp det.
    Det har IKKE hindret meg fra å bli voldtatt selv. Dog da etter nøye planlegging fra de som gjorde det!

    Når det gjelder fornuften; så mener jeg at vi voksne har en jobb å gjøre ang våre sønner og døtre; og det er å lære begge at kropp, sex og grenser for seg selv er viktig; og at man ikke bytter sex eller kroppen sin mot ting eller goder. Og ihvertfall ikke å «rulle» eller pils.
    Det er en grunn til at min datter ble kalt bølla, jeg lærte henne tidlig å sette grenser, og et par strake høyre knyttnever. Som jeg vet hun har brukt. Og den frøkna ringte hjem og ba meg hente henne på fest når ting ikke var som det skulle, eller om folk ble for fulle, for hun har bein i nesa og vet nøyaktig hvor hennes grenser går.
    Så som foreldre har man en jobb å gjøre. Og lar man en 14-15 åring få lov å henge ute på natten, så har man ikke gjort jobben sin. Enkelt og greit!

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top