Din hudpleier kan være en god medhjelper når du blir syk! Også i jakten på rett diagnose!

Reklame | Elines Hud og Fotpleie Langhus

Visste du at din hudpleier faktisk kan redde livet ditt?
Vel, før jeg fortsetter, så må jeg bare få sagt at jeg på ingen måte sponses eller får gratis behandlinger hos denne hudpleieren, men jeg har vært fast kunde hos henne det siste året, noe som antagelig har gjort at min diagnose har blitt stilt mye kjappere enn mange andre med Hemicrania Continua. 

Din hudpleier kan oppdage problemer med din helse:
Eline er en meget dyktig hudpleier, som kan sitt fag, og hun er veldig snar på å si i fra om det er ting som endrer seg fra gang til gang. 
Og etter et år som hennes kunde, hvor vi er vant til å snakke om løst og fast, så henger latteren løst på behandlingene, og hun har sett meg gå fra å være Duracellkanin, som har vært en energibunt komme inn døren for en kjapp høneribb, øyenbrynfix, og fjesordnings før jeg skulle ut på nye eventyr, til å være et vrak so to say. 
Fra høsten 2017 og utover har jeg blitt mer og mer smertepreget, og jeg må innrømme at det har vært balsam for sliten sjel og smertepreget kropp å ligge på benken og få behandlinger for huden hos Eline, med rens, massasje og ordner både bryn og vipper. 
Og når du går jevnlig hos en hudpleier, så merker de seg ikke bare at huden din endrer seg når du er smertepreget og går på mye medisiner, men de merker seg også strukturen i ansiktet som endrer seg. 
Så da hun på senhøst, tidlig vinter, begynte stille kritiske spørsmål under en behandling, mens hun holdt på med ansiktet mitt skjønte jeg at her er noe som ikke stemmer. Og jeg merket at jeg var mindre “følsom” på ene siden av ansiktet enn det andre. 
Elines spørsmål var ikke pågående, men likevel nok til at jeg skjønte tegninga på at jeg burde følge med, og spurte rett ut hva det var. Hun svarte at det virket som om venstre side var noe hoven, rundt øyet og over kinnet. 

Eline oppdaget et standardtegn for Hemicrani:
Det jeg ikke visste på dette tidspunkt, er at det er normalt for de med Hemicrani. 
Jeg forsøkte fortelle dette til min fastlege, som jeg hadde på dette tidspunkt, som blåste av det, for en hudpleier var ikke helsepersonell, og det kunne være irritasjon etter en behandling. Men jeg valgte følge med, og jeg kjente at en av mine anfall, som min daværende fastlege heller ikke ville høre snakk om, og skrev ut medisiner for “depresjon” i stedenfor, 
Jeg fulgte med dette og da anfallet satte inn, så valgte jeg faktisk ta et bilde av meg, og bildet viser tydelig hovenhet og at fjeset drar seg nedover mot venstre, noe som er vanlig ved Hemicrani, i følge min nevrolog ved Magnat Spesialistsenter. 
Da jeg endelig fikk time hos nevrologen, så hadde jeg bildebeviset med meg, og diagnosen kunne settes ved hjelp av min forklaring på hvordan smertene utarter seg, både disse jeg har konstant, og disse anfallene, og det faktum at jeg har beviser i form av bilder. 
Jeg kan bare takke min faste hudpleier, Eline for at jeg i det store og hele HAR bildebeviser, og for at hun kjenner meg og mitt ansikt så godt at hun valgte si i fra når hun så noe som ikke stemte. Det sparte meg faktisk mange år med utredninger og runder innen helsevesenet for å finne diagnosen min. 

Jeg vil legge et bilde av meg, sånn jeg er til vanlig; uten make up og ett tatt noen uker etter, under ett smerteanfall. 
Som dere ser er jeg fordreid og hoven, og har et meget annerledes fjes, så det er ikke rart Eline reagerte, og sa i fra at noe ikke stemte. 
Jeg går faktisk fra normal, til veldig annerledes bare pga anfallene. 
Selv om jeg er smertepreget på bildet til venstre, så har jeg ikke et tungt anfall som på det høyre. 

Til dere helsepersonell; 
Det er mange flinke mennesker som jobber daglig med mennesker som ikke har sykepleierutdanning, helseutdanning, eller som ikke er lege. Men de jobber i gråsonene innen helse. Disse menneskene skal man ikke kimse av, for ofte kan de mye om DIN pasient og dens helse. Eline kan mitt ansikt, min hud, og har veldig god innsikt i når ting ikke stemmer.
Hun ser det på huden, hvordan den reagerer, hvordan den er grå og gusten pga medisiner, eller grunnet manglende søvn: Eller rett og slett fordi jeg er så sinnsykt smertepåvirket at huden min jobber i mot meg, og er rett og slett vond å ta på. 
Da er det balsam for sår og sliten sjel, for for ikke snakke om førstehjelp for en hud ødelagt av medisiner og remedier fra helsevesenet, eller altfor lenge innenfor husets fire vegger. Det skal så lite til for å FØLE seg bedre, eller som et litt bedre og mer menneske.
Og jeg vet; Ser hun noe som ikke stemmer, så sier hun jaggu meg i fra!
Og takk og lov for det! 

Bor du på Ski, Langhus eller Oppegård; 
ta deg en tur til Eline; Jeg anbefaler henne på det sterkeste. 

Elines Hud og Kroppspleie Langhus

Nann Jovold-Evenmo
 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top