Leder for Mannsdagssekretariatet

I dag ble jeg intervjuet av Ifinnmark siden jeg og fem andre har opprettet Mannsdagssekretariatet, som skal ha ansvar for å arrangere Mannsdagen 19.november 2018. 

Nå er det slik at Den Internasjonale Mannsdagen er hvert eneste år den 19.november, men her i landet er den aldri vært markert, selv om det hvert eneste år på Kvinnedagen henvises til denne dagen når menn prøver ytre om de utfordringer de måtte ha i sine liv og i forbindelse med likestilling og likeverd. 
VI trenger denne dagen like mye som vi fortsatt trenger Kvinnedagen. 

Dette har vært en ting som jeg og mange av mine meningsfeller har tenkt på i lang tid og den 5.mars satte vi oss ned, hjemme i stuen til meg og min mann, og laget vedtekter og ble enig om et sekretariat som tar på seg ansvaret for gjennomføring av arrangement på vegne av menn landet rundt. 

Selv om jeg er sengeliggende og ikke den mest aktive av oss, så ble jeg valgt til leder, jada, jeg kan signere papirer. 
Men resten av gruppen er mennesker med driv og energi som virkelig brenner for å få til og skape rom for dialog og informasjon rundt menns rettigheter og likestilling i vårt samfunn. Så dette blir spennende. 

Dette er grunnen til intervjuet i dag. 
Det tok ca 15 minutter, og etter det var jeg utkjørt, og måtte rett og slett sove, for hodet var “Overbelastet”: 
Selv om det er gledelig at Mannsdagen blir noe av, så er det litt bitterstt at jeg blir stående på sidelinjen, for det er så mye jeg skulle ha gjort selv, men er man syk så er man syk. Da er det godt å vite at de som tar tak er mennesker med brennende egnasjement; 
Torgrim Halvari er pressesjef 
Stig Braathen som Nestleder. 
Knut Einar Evenmo har ansvar for det økonomiske 
Fredrik Rønnevig og Camilla Pettersen er styremedlemmer med egne oppgaver 
Og så er vi avhengig av flere frivillige nå dagen kommer til både det ene og andre. 

Men først: 

Gratulerer med kvinnedagen, alle kvinner. 
VI håper på godt samarbeid med alle kvinnesaksorganisasjoner om en god plattform for reell likestilling og likhet for begge kjønn. 

Nann Jovold-Evenmo 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top