Hva om Sophie-Elise var Muslim

Jeg har undret litt over dette mens jeg lå våken i natt og irriterte meg over at alle andre i huset fikk sove (Neida, jeg unner dem søvnen, men det er nok mine hodesmerter som er største årsaken til at jeg ikke sover. og da vandrer tankene i febrilske forsøk på å glemme smertene). 

I går ble jeg flere ganger forsøkt dyttet i en retning om jeg var rasist, og om hvorfor jeg ikke ville ta til ordet for å stå opp mot hetsen som Sumaya Jirde Ali utsettes for i både kommentarfeltet på Resett, på andre aviser, og i hennes egen innboks. I disse kommentarfeltene har hetsen vært både grov og enorm, og hun har visst fått beskjed om både å reise tilbake hvor hun kommer fra, og at hun er en “trygdepudding” og en “hettemåke”. 
Trygdepudding er nok en kommentar rettet mot hennes opphav, nemlig innvandrer, som da indikerer at innvandrere generelt sett er trygdemisbrukere. 
Først vil jeg bare presissere er par ting ang trygd; 
I Norge er 60,2 % av alle med innvandrerbakgrunn i arbeid, altså de mellom 15-74 år. 
Når det gjelder de Norske er 66,7% av dem i arbeid, så forskjellene er jaggu ikke så store, og ingen grunn til å mene at den ene er en større trygdebruker enn en annen. 

Er jeg rasist fordi jeg ikke gidder stille meg i hylekoret? 
Men over til dette men rasisme og at jeg ble forsøkt dyttet dit fordi jeg ikke ville gå inn på en diskusjon om kommentarfeltet; Er jeg rasist fordi jeg ikke tar dama i forsvar? Jeg valgte heller ta en hel landsdel i forsvar, en landsdel med mennesker som har vært latterliggjort og hetset siden tidenes morgen her i landet; Samer, kvener, oss alle i fra nord.
Da jeg flyttet til Oslo var faktisk “kjør meg tjukk og ta meg sørover” fortsatt et ordtak, og det var ikke sjelden jeg fikk høre om jeg kom sørover fordi min datter kanskje hadde en pappa her sør som hadde vært i forsvaret i nord, stakkars. 
Det var veldig vanlig på 80 og 90-tallet visstnok. 
Og da jeg begynte jobbe i hjemmetjenesten hos pene, eldre damer på Frogner, var det mange ganger jeg måtte vente på trappa mens min kollega gikk inn, fordi “førkjer fra nord” det skulle de IKKE ha i hus! 
Nå er det slik at ingen av de som forsøkte dytte meg den veien har noen gang stått opp for Sophie-Elise, Pilotfrue, Fotballfrue, eller andre norske kvinner som har fått gjennomgå i media. 
Flere av disse har også hatt ganse så saftige karakteristikker av Jern-Erna og Siv Jensen. 
Men jeg undrer at det er en liten, trinn ungjente med hidjab som tørr lunke seg utpå glattisen og rope “FUCK politiet” og “FUCK Listhaug”, så skal vi forsvare henne med alle midler. Fordi vi er så forbanna livredd å bli kalt for rasister om vi IKKE støtter jenta, og vi IKKE tar henne i forsvar, både for hennes uttalelser og for hennes fremtoning med heldekkende klesdrakt som ikke helt hører hjemme i norsk kultur og samfunn. 
Vi må for all del gå RUNDT elefanten i rommet, som alle andre. 

Hva om Sophie-Elise var muslim.
Hva om denne bittelille jenta med den store fanskaren fra Harstad var muslim. 
Tenk deg at hun gikk i moské hver dag, ba 8 ganger daglig mot mekka. 
Viste oss at unge muslimske jenter hadde en stemme, kunne shoppe, sminke seg, og være en sterk tydelig kvinne uten å dekke seg til. 
Hadde du forsvart henne mot all hetsen i kommentarfeltene da?Jeg er så forbanna frekk at jeg tror mange av dere som står på barrikadene for Sumaya, hadde sloss så fillene fyker i meida for Sophie-Elise fordi det var POLITISK KORREKT, og fordi dere var pissredd for å bli tatt for å være rasister dersom dere ikke stod først i køen når den Det er dere som i dag ignorerer hetsen og fnyser hver gang hun er i media pga hets, drapstrusler, trusler om voldtekt, og gudene vet hva den jenta får høre på både lukkete forum, i kommentarfeltene og inn på sin mailboks. 
Dette fordi hun på lik linje med Sumaya tørr å være en stemme i det offenlige rom. 
Forskjellen er at den ene er muslim og bærer hidjab, den andre en blond, blåøyd og bærer sine plastiske operasjoner med stolthet. 
Da har forsvarerne valgt side; fordi det er politisk korrekt å forsvare muslimen foran jenta med guts til å vise hvem hun er foran hele verden med hud og hår. 

Så til dere som kaller meg rasist; 
Det er noe som kalles omvendt rasisme. 
Jeg det er når man er så forbanna ute etter å ta andre for rasisme at man ikke innser at man er det selv. 
Fordi man skal ta noen for å ikke mene det samme som en selv, eller kanskje lete etter noe hos noen andre. 
Om jeg hadde vært så forbanna rasist som mange tror så hadde ikke venneflokken min bestått av den gjengen den består av, som jeg er stolt av å være en del av. 
Hos meg finner du Nordmenn, Somaliere, Pakistanere, Frognerberter født og oppvokst på Linnerud, Oslofolk, Altafolk, Finnmarkinger, Hedmarkinger, Oppdølinger, Sørlendinger, ja, velg og vrak. Jeg gjør ikke forskjell på folk. Jeg har venner som er muslimer, kristne, jøder, pinsevenner, katolikker, ateister, hedninger, vikinger.
Mitt motto er; Ikke prek til meg, så preker ikke jeg til deg, så koser vi oss i lag. 
Rundt mitt bord finner du heterofile, homser, lesber, transer, bifile, de som ikke helt vet hva de er ennå, teknofile, musikkofile, og alle file som er mulig og oppdrive. Selv er jeg hysterisk livredd ballonger, tog og klovner. 
Nå skal det sies at jeg konsekvent ikke leser kommentarfelt i nettaviser, dog mot formodentlig innlegget handler om meg. Da er det med en skrekkblandet fryd.

Jeg tror vi legger ballen død! 
Er vi enig? 

Nann Jovold-Evenmo 
Reell Likestilling ENK 
Tlf 46546485 
Epost [email protected]

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

4 thoughts on “Hva om Sophie-Elise var Muslim

  1. Interesant innlegg.
    My av det du skriver her er veldig bra.
    Pers ser jeg ikke hvorfor noen av dem skal forsvares. Er et ordtak som heter stikker du hodet frem,kan du risikere og få det kappet av.
    Disse 2 har selv valgt å sette seg frem I rampelyset.Hvis de ikke tørr å stå for handlingene,burde de ikke ha gjort dem.
    Samfunnet er havnet på en plass, hvor kvinner skal være unnskyldt, for alt som heter idiotiske handlinger.
    Slik kan det ikke fortsette.Gjør man noe dumt,må man bare stå for det,og ri stormen av.
    Jeg støtter ikke sophie elise eller Ali,
    Men er langt på vei enig med deg .

  2. Phantomblue: hvorfor skal man på død og liv mene noe om andre bare fordi de har en mening om noe? Hvorfor må man kritisere noen, bare fordi de stikker hodet frem?

  3. Hvorfor stikke hodet frem i det hele tatt?`??? Hvorfor skal man ha en mening om noe,mye enklere å bare være stille.
    Men du mener jo noe om andre, med blogginnlegget ditt.Så her blir det en smule dobbelt moralsk.
    Men i det øyeblikket noen velger å gjøre seg til en talsperson for noe/noen. Så må de og finne seg i å bli motsagt.Hele det moderne samfunnet er jo basert på meninger.
    Du stemmer som du gjør, pga du er enig med det parties meninger.I motsetning til de andre partiene du ikke stemmer på.
    I ali sitt tilfelle valgte hu frivillig å tråkke i et vepsebol. Er ikke enig i hverken drapstrusler eller voldtekt trusler.MEN hu visste hva hun gikk til..

  4. Phantomblue:

    Jeg mener at folk skal få lov å være hvem de vil, selv om de er offentlige personer.
    Men jeg mener at folk skal stå for hva de sier, og ikke gjemme seg bak et «nickname».
    Folk som har en mening og ikke tør stå frem med eget navn, det er de verste og de som er feige, og de som ikke burde få lov

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top