Er du ikke pen nok, får du ikke jobben!

Jeg har fulgt mye av debatten rundt dette med yrkesliv, kvinner i yrkeslivet og ikke minst hva som teller av fagkompetanse, kontakter og utseendet.
Og selv om mange påstår noe annet så har utseendet mye å si.

Vi vil heller ansette supermodeller:
VI liker ikke å innrømme det, men vi ansetter gjerne blonde vakre kvinner, som er slanke og ser ut som supermodeller. Heller det enn å ansette en liten trinn dame, med litt utvaska hjemmefarge og en enrom arbeidskapasitet.
Vi belønner også pene mennesker lettere; både med ros, skryt, bedre oppgaver, bedre karrieremuligheter og ikke minst lønn.
Jeg har selv vært ansatt i et firma hvor en ti år yngre kvinne, men mindre erfaring fikk hele 12000kroner mer i lønn i året enn men; hvorfor? Fordi hun, ifølge vår kvinnelige sjef, var pen! Eller for å sitere sjefen «Hun er så pen at det er til å bli kvalm av!»
Så da forstod jeg fort at tariffen i selskapet var basert på «PEN» eller «Ikke pen».
Da en like vakker, blond, langbent kvinne kom inn, fikk hun ENDA mer i lønn.
Da snakker vi om 8000 kroner mer enn meg i måneden!!
Det handler ikke om kompetanse, det handler om utseende. 

4000 søknader uten svar:
Jeg har søkt mange jobber siste 3-4 årene, og er vel oppe i snart 4000 søknader landet rundt, men jeg kommer ikke til intervjuer en gang. Jeg har faktisk slitt med å få jobb siden 2010!
Eller; Jeg kom på intervju på lindex, da jeg hadde et bilde av meg på min CV som viste meg meget sminket og blond, men da jeg hadde vært på intervju hørte jeg ikke noe mer. Og det er nok ikke pga manglende kompetanse, tvert imot; Jeg har faktisk 190studiepoeng innen ledelse, prosjektledelse, strategi og arbeidslivsjus.
Men det holder ikke i det lange løp.
Jeg har vært hos en rekrutterer som kom med at jeg er for tydelig, fremoverlent i mine meninger, og jeg blogger. Nå skal det sies at jeg blogget ikke i 2010, eller frem til 2015, så det skal egentlig ikke ha noe å si.
Men jeg er meg, og jeg er så lei av å late som om jeg er en jeg ikke er.
Jeg orker ikke late som jeg er søt, uskyldig, nusselig og superfeminin, for jeg er strengt tatt stikk motsatt.
Jeg er en bulldoser; jeg går inn i en jobb, får ting gjort! Og jeg trodde faktisk det var slike mennesker arbeidsgivere ønsket.
Men nei;
Jeg undrer på om mine 163 cm, 20 kilo for tung, manglende vakkert blondt hår, og ikke akkurat nydelig dukkete fremferd gjør at jeg ikke får jobb. Jeg har bekjente UTEN videregående som får både ene og andre toppjobben, og det fordi de er vakre og pene.
Jeg får forespørsler om jeg vil jobbe gratis for selskaper har bruk for min kompetanse, men ikke «råd å betale meg for jobben» de vil jeg skal gjøre. SERIØST?!

Jeg har brent meg i yrkeslivet, men jeg brenner ikke broer:
De jobbene jeg har hatt i fra 2010 til nå har vært yrker jeg overhodet ikke trives i, hvor jeg har jobbet ræva av meg, og fått fint lite tilbake bortsett fra mer utgifter. Runden min i USA ødela helt økonomien min, da selskapet jeg jobbet for hadde meg å jobbe 10-16 timer døgnet uten å få ei krone ekstra for det. Jeg fikk ikke engang lønna jeg var lovet. Jeg måtte krangle meg til lønn, og ofte gikk jeg både 8 og 9 uker uten overføringer til kontoen min.
Jeg levde i perioder på snille venner som lot meg spise hos dem!
Lederstillingene jeg har hatt er slike som har gjort at jeg har jobbet opp selskaper, hentet inn penger, skapt et godt renommé, kontakter, kunder, og virkelig stått på så det smeller, men likevel; Når lovnadene fra lederne skal holdes; Så står jeg på bar bakke, til tross for både kontrakter og alt på stell.
Jeg kunne ofres så andre kunne sole seg i glansen for mine resultater.
Er kanskje ikke så rart jeg er skeptisk til å søke jobber i mindre etablerte selskaper.
De arbeidsgiverne jeg har hatt, så har jeg god dialog med noen, og har ikke kontakt overhodet med andre. Ene fikk jeg ikke en attest engang, for sjefen (som belønnet de som er pene) ville ikke gi meg en. Jeg kunne selvsagt gått til sivilt søksmål for å få denne attesten, men hva vil stå på en attest som er provosert frem av rettsrunder? Ikke godt å si.
Til info; JEG valgte slutte, og jeg har kopi av oppsigelsen, for de som er interessert i år lese.
Jeg er faktisk venner med to av mine tidligere sjefer, en er her hvert år på vennejulebord, var gjest i mitt bryllup, og jeg synes denne kvinnen er fantastisk.
Jeg er også venner med hun som ansatte meg som ung, umoden og totalt grønn for yrkeslivet i 2009 i staten. En fantastisk kul dame jeg ser altfor sjelden, dessverre ☹

Jeg er en ikke-vakker bulldoser, en analytisk en.  
Ikke tvil om det.
Der jeg er ansatt, så er det ofte for å rydde i rekkene. Jeg har alltid vært den som så fordeler og ulemper, hvor endringer trengs, og hvor firmaet har de største lekkasjene ut mot kunder, inntekter og utgifter. I tillegg ser jeg organisasjonen i et ørneperspektiv like godt som jeg ser detaljer, og dette gjør at jeg kan gå inn i konkrete saker og problemstillinger uten å miste det overordnete fokus.
Det er fullt forståelig at ledere og mellomledere føler at jeg er en «trussel», men jeg er som sagt ofte ansatt NETTOPP fordi det er dette jeg er god på. Jeg har snudd selskaper fra visse død, til gode og inntektsbringende selskaper. Og jeg har gått inn og ryddet i rekkene blant ansatte. Selvsagt blir man motarbeidet, forsøkt stoppet, og ikke minst; utsatt for mye rart av både rykter og mobbing.

ALT som foregår gir inntrykk som fester seg, selv små detaljer som at du kanskje hadde annet «kroppsspråk» i dag enn til vanlig, eller at du har byttet ut den vanlige kaffekoppen med en annen. Jeg får med meg alt; derfor får jeg også med meg når til IKKE er på stell, selv om de vanlige analysene og planene mener alt er som det skal.
Jeg fungerer ikke slik som vanlige mennesker; Jeg eier ikke filter. Det er ikke feil å si at jeg har opplevd mye, nettopp fordi jeg har en egen evne til å revidere alt i en organisasjon, og det tok år og da før jeg oppdaget hvorfor;
Jeg har asperger! Enkelt forklart; Jeg eier ikke filter, og jeg tar til meg ALT av inntrykk, enten det er kroppsspråk, ord, stemmeleie, blikk, farger, lukter.. Rett og slett ALT!
Derfor setter jeg meg ned og bearbeider disse inntrykkene i etterkant, og det er da mine A2 skjemaer kommer frem; Prosesser, katalogisering, finne den lille feilen som gjorde at du i dag endret måte å snakke på. At skjelvingen i stemmen din fortalte at noe ikke er som den stemmer.
Jeg finner ut hvor skoen trykker, og jeg vil vite hvorfor den trykker. Organisasjonen avhenger av detaljer, og der er jeg en jævel.

En analytisk bulldoser som gir alt eller en vakker supermodell?
Jeg ser den er vanskelig, kjære sjef.
Jeg gjør virkelig det. For man ønsker pene ting å se på, ikke sant. Og vakre kvinner er faktisk også veldig intelligente, de er veldig undervurdert. Jeg vet av mange fantastisk vakre, smarte, superintelligente kvinner, som e drop dead gorgeous!
Ta et av mine forbilder; Gunhild Stordalen; Vakker, smart, har et vanvittig engasjement selv om hun er syk. Et forbilde for mange andre kvinner. Og jeg skulle gjerne hat hennes smarthet og stå-på-vilje.
Samme med Anita Krohn-Traaseth, leder for innovasjon Norge, vakker, vellykket, og tørr åpne kjeften uansett hvordan verden møter henne.
Og disse to får meg til å undre om man ikke skal bedrive blogg eller engasjement før man er i fast toppjobb? Da har man lov å ytre seg? Man kan så lure.

Men man blir litt såret når man hele tiden forbigås pga av vakre kvinner, og etter nesten ti år ikke klarer lande en eneste fornuftig jobb innen kontor og administrasjon, unntatt hos firmaer som er ute etter å slippe betale deg når jobben er gjort.
Jeg vet ikke hvor lenge et menneske kan stå å stange hodet sitt i veggen uten å skade seg, så jeg sier det som det er;
Jeg ønsker meg en jobb innen kontor og administrasjon, så jeg slipper stange hodet i veggen i flere tiår til; Jeg har minimum 30 år til i yrkeslivet, dersom jeg bare slipper INN!  
Selv om jeg ikke ser ut som en supermodell, så må det da være noen som ønsker ansette meg? 

Nann Jovold-Evenmo
Reell Likestilling ENK
Tlf 46546485
Epost; [email protected]

Kilder: 
Attractive People Are Simply More Successful – https://businessinsider.com/attractive-people-are-more-successful-2012-9?r=US&IR=T&IR=T
The truth about why beautiful people are more successful – https://www.psychologytoday.com/blog/games-primates-play/201203/the-truth-about-why-beautiful-people-are-more-successful

Pene mennesker blir oftere ledere: https://www.adressa.no/jobb/article6476411.ece
Vakker Makt      Skjønnhet belønnes privat og profesjonelt, hele livet https://www.nrk.no/kultur/xl/vakker-makt-1.13724782
Pene mennesker får fordeler på jobben:  https://studenttorget.no/index.php?show=4631&expand=4631&artikkelid=9453

 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

4 thoughts on “Er du ikke pen nok, får du ikke jobben!

  1. Idag kreves det ganske mye kompetanse. Er du utdannet siviløkonom og/eller jurist så ordner det seg.

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top