#metoo er mer sutring enn overgrep

Jeg har lest nå mye om dette fenomenet på sosiale medier, og jeg er ikke imponert, fordi det for meg fremstår som en trend hvor alle gjerne vil ha en del av kaka men ikke er “helt innafor”. 

Menn tørr ikke sjekke damer; 
Denne trenden med #metoo har tatt uskyldige gester som et klapp på skulderen, et trøstende klapp på kneet, og en klem til å bli noe stygt. 
Alt fra dårlige forsøk på sjekking til et forsøk på å komme i kontakt uten noen form for seksuell baktanke er plutselig #metoo, og det er faktisk mange av oss kvinner som ser at dette har gått for langt. 
En kompis skrev på sin facebook at av face for å bli stemplet i dette #metoo så håper han på forståelse for at han ikke gir en klem, kyss på kinnet og kommer til å sette seg akkurat langt nok unna til at det ikke kan tolkes som et forsøk på noe. 
Det raste inn sinna kommentarer på hans facebook, og det var ikke måte på hvor idiot, tankeløs, respektløs og lite utdannet han var i sosiale kontekster som ikke forstod forskjellen på en klem og seksuell trakassering! 
Det var ikke bare damer som laget helvete i tråden hans, menn også. 
Og jeg måtte si at jeg er skuffet over hans venner på facebook, som ikke klarer diskutere dette på en normalmåte. 

Jeg har full forståelse for han, fordi med disse #metoo varslinger vi har sett, samt mange som henger seg på trenden i sosiale medier så er det faen ikke lett å være mann i dag. Et feilt ord, en spøk, klem eller kyss på kinnet er plutselig #METOO! 
Så jeg er ikke sjokkert over at menn ikke tør sjekke damer. 

#metoo er trenden som tok av og gikk for langt! 
Dette står jeg for, og jeg har sittet på mange dameforumer på nettet hvor kvinner flest er enige med meg.
Det har gått for langt! 
Vi har diskutert dette mye både i venneflokken, familien, og jeg har aktivt deltatt på forumer for kvinner, og den generelle linja er at det har gått for langt. 
Som en kvinne sa “90% av dette er bare tøv, hersketeknikker fra kvinner og dårlige sjekketriks fra menn” og jeg er enig; 
Hersketeknikkene det er snakk om er disse som varsler for å varsle, om ting som ikke er reelle.
De spiller på følelser, fordi kvinner har lært at ingen kan ta fra deg en følelse! 
Dette med trenden er fordi alle skal ha en ord med i laget, og ingen kvinne vil sitte å ikke ha opplevd “noe” så da er det litt sånn “ÅHHHHH JA! #METOO” 
fordi man er livredd for ikke være en del av de krenkedes råd! 
 

DET ER LOV Å SI NEI!  
Etter at jeg har lest varslinger og sett hva som florerer i media, på SoMe og nettet så er jeg oppgitt og litt forbanna på kvinner som velger si i fra seg all ansvar for egen kropp, helse og egenverdi. 
Det er alltid mannens feil at kvinner blir gravide og får barn. 
Det er alltid mannens feil at hun utsettes for #metoo fordi alle menn er svin. 
Hva om hun hadde reist seg opp og sagt “Nei” ? 
Det er faktisk lov å si det. 
Dersom din karriere avhenger av at du ikke sier noe, så bør du faktisk vurderer ditt eget moralske kompass! Alle kvinner som har LATT seg behandle dårlig har vært med på å bygge en kultur hvor det er greit å klappe dama på rumpa, eller komme med grisevitser! 
Dersom du er livredd for ikke få den rollen om du ikke viser musa, så bør du kanskje heller gå å finne et annet yrke? Eller si i fra at sorry, jeg viser ikke musa mi for en jobb. 
Seriøst; Ta ansvar for faen, du er voksen dame! 

Jeg er så lei #metoo saken, fordi den i sin iver for å få lov å være en krenket kvinne ødelegger for de som faktisk har vært utsatt for noe. 

Nann Jovold-Evenmo 

 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top