Er Trond Giske et offer for kvinner som tiltrekkes av makt?

Det er dette med hans maktposisjon og at han «burde vite bedre» jeg ikke klarer få meg til å svelge rått.
Mange hevder at han har ansvaret grunnet sin posisjon i partiet og i samfunnet, fordi han var kjent, i lederposisjon og tydelig var en maktfigur.

Jeg er så frekk, og kommer sikkert til å bli hatet av mange for dette utsagnet; og ikke får du kvinner fra 40 år og oppover til å innrømme det heller; med KVINNER, SPESIELT UNGE KVINNER TILTREKKES AV MENN MED KJENDISSTATUS, PENGER OG MAKT!

GOLD DIGGERS!
Kvinner er en gjeng med GoldDiggers som frekventerer steder hvor menn med makt er slik at de kan bli kjent, kan få goder i den ene eller andre formen. Da jeg jobbet på utesteder på beste vestkant var det nok av Gold Diggers som var ute etter mannfolka, både de her godeste «kriminelle fjottene med penger», ala Onkel Skrue og hans entourage,i tillegg til kjendiser som Carew, Valen, og gudene vet hvem.
Jeg har forresten ikke tall på alle gangene jeg selv var på byen med Valen og co, og måtte plassere meg og andre som buffer mellom andre og Kristian for at han skulle få være i fred! 
Penger, Kjendisstatus og makt. Helst en blanding av flere.
Jeg jobbet sammen med en meget hyggelig ung mann fra Kristiansand på denne tiden, har var høy, mørk, og veldig hyggelig, og gikk på BI. En av de i min omgangskrets syntes han var snasen og fikk kontakt med han via min facebooksiden.
De flørtet i flere mnd, og plutselig en dag står hun i døren.
«DU jeg må ha hjelp til å bli kvitt han?»
jeg lurte på hva som var fatt, og hun fortalte at nå har de flørta så mye på facebook, at han har invitert henne med ut. Og hun dater ikke menn med inntekt under 1,7 million i året!

Status som kriminell? 
En annen ting er at disse «narkoprinsene» i Norge har damer hengende rundt seg 24/7 for å bytte sex mot dop. Det kom fram på en fest jeg tilfeldigvis havnet på. Jeg var invitert med en venninne på en fest, da jeg drep å gjorde research på dette med om hvorvidt kvinner fordummet seg for å få menn og oppmerksomhet. (Blondineboka, som aldri ble publisert fordi den satte kvinner i et helvetes dårlig lys, iflg forlaget!). På denne festen var det mye lugubert personell, kan en trygt si, og jeg bestemte meg fort for ikke røre noe jeg ikke hadde blandet selv. Altså Jeg drakk vann med limeskive i, og alle trodde jeg drakk vodka bar.
Etter en stund må jeg på toalettet, og på Hotel Clarion Suiten som dette var på, er det to toaletter, ett oppe og et nede. Det oppe var smekkfult av folk som stod og dro linjer. SÅ jeg gikk ned. Nede på bordet i under etasjen stod et enormt sølvfat med dop i alle former og farger. Og en av jentene som kom ut av toalettet, smilte til meg og sa «Det er bare forsyne deg. Du må bar huske hva du tar, for det er forskjellige personer som har hatt med.» Jeg spør et vanvittig smart spørsmål: «HÆ?»
«Ja, altså, du betaler med sex, vennen» sier hun, stryker meg på armen og tar en et par pillere og stikker i håndvesken og tusler opp trappen. Oppe hører jeg hun sier «Hvem er det som hadde med extacy? Klar for en runde?»
JEG glemte at jeg måtte tisse, og løper opp trappa, og drar stakkars venninnen min med meg ut døren, mens jeg halsbrekkende forsøker få på henne jakke og skjerf. Men jeg selv andpusten i heisen forklarer hva som er skjedd. Hun ser på meg, begynner le, og sier «det er veldig vanlig dette da».
Jeg kan med handa på hjerte si at der og da ble det vennskapet avsluttet!
«Digging for Gold? Be careful what you dig out of there!» sier bare jeg!

Er det med kvinner og makt en myte?
Psykologiprofessor Henrik Høgh-Olsen ved Aarhus Universitet mener fascinasjonen for uniformer har å gjøre med den mer primitive delen av hjernen, den delen som har med den eldre pattedyrhjernen å gjøre.
– Uniformen er et symbol på makt og status. Vi mennesker er kodet til å legge merke til slike stimuli, ettersom vi er en sosialt hierarkisk art, sier Høgh-Olsen.
Kvinner legger i stor grad vekt på å finne en mann som har ressurser og status, ettersom en slik mann evolusjonistisk sett er bedre til å ta vare på avkommet sitt.
– Jo høyere status, jo større mulighet har vi for å få våre behov oppfylt. (kilde: Side2.no
)

I en VG-artikkel fra 2005 kan vi lese at Wenche Steen tenner på Stein Erik Hagen, og det er IKKE fordi han er sexy. Hun mener at kvinner tenner på menn med penger og makt, men det hjelper ikke om de ikke kan bruke huet. (kilde VG)
«En undersøkelse utført ved Cornell-universitetet i New York i 2003, viste at det ikke bare er en myte at kvinner faller for penger og makt. Spesielt kvinner som bor i byer, vil ha pengesterke menn, viser undersøkelsen som tar for seg 2300 kontaktannonser fra 23 amerikanske byer.»

Vi kan også lese at fattige, dumme menn får ikke barn, samtidig som rike og mektige menn kan bade i kvinner. (kilde: Hegnar.no)
Løsningen for menn er dermed klar. De må bli mer attraktive enn andre menn. De må ha flere ressurser slik at de kan bli valgt. Trolig kan de fleste kriger føres tilbake til dette. – I alle arter der hanner har større overkroppsstyrke, så har seier i fysisk kamp mot andre hanner gitt bedre tilgang på kvinner, sier Psykolog og forsker Kennair ved NTNU.
Jeg har alltid tenkt på dette med at kvinner vil ha menn med makt og status som biologi, fordi vi vet at menn som er sterke, brøler med en løves stemme, og er i stand til å sloss vil gi kvinner og avkommet en trygghet. Så det at kvinner tiltrekkes slike menn er kanskje ikke så rart! Makt, styrke og status kommer i mange former, både i form av samfunnsmessig posisjon, lederstillinger, politiske stillinger, stinn av penger, eller kanskje andre ting.

Vi kan ikke glemme George Cloony effekten; 
I tillegg påpeker forsken Fhionna Moore at når kvinner blir økonomisk uavhengige så foretrekker de eldre menn; Dette fordi kvinner som er økonomisk uavhengig har bedre selvtillit og velger derfor eldre menn med makt. (Kilde: Illustrert vitenskap)
Kan det være derfor vår egen Celina Middelfart valgte den mye eldre Trøim? Hvem vet, men Cloony-effekten har nok vært en del av valget. 

Ingeborg Sørensen, tidligere playbly-modell, og skjønnhetsdronning mener at unge kvinner er tiltrukket av makt og penger. Menn igjen, de elsker sole seg i glansen av en vakker kvinne, som igjen er et statussymbol. Og hun mener mye av det samme som meg; Denne byttehandelen er så å si prostitusjon. Hun kaller det «et element av kjøp og salg». (Kilde; Hegnar.no)

Hva med Trond Giske
I Giske sin stilling så er det kanskje mer usikkert hva som er hans «makt» Han har en grei lønn og en vakker samboer, så jeg tror ikke penger her er det kvinner går etter, dog heller hans mulighet til å få dem opp og frem i partiet. Det var nok heller hans posisjon som Kronprins i AP, som var hans makt, og den var kanskje verd å flokke seg rundt; Komme seg oppover i partiet, slippe gjøre alle drittjobbene og komme raskere inn i varmen hos toppene.
For ikke snakke om statusen ved å ha sittet på hans fang blant andre i venninneflokken.
Ikke fordi Giske er noe kjekk, men fordi han har makten ved å være en høyerestående person inne i partiet.
Jeg kan ikke unngå å lure på hvorvidt mange av kvinnene i AP har valgt å gå etter han FORDI han var en kjent flørt, for å sikre seg en god posisjon i partiet?

Det ligger mye makt i å være et offer:
Det skal vi ikke stikke under en stol. Å være et offer, som tør å stå frem; så får du komplimenter og kredibilitet for styrke, ærlighet, og sympati for å tørre stå frem som offer i utgangspunktet.
Derfor kan det være lukrativt å stå frem som et offer, du blir sett og hørt.
Og kanskje man velger å se på dine egenskaper og utdanningsfaglige bakgrunn enda en gang slik at du i neste omgang blir vurdert til en stilling du vanligvis ikke får muligheten til?
Jeg mener ikke at det har skjedd i denne saken, for det vet jeg faktisk ikke noe om.
Jeg har i løpet av det siste året snakket med 46 menn om seksuelle overgrep og trakassering de har blitt utsatt for ved norske bedrifter i Norge, og en historie som slår meg er denne bedriftslederen på godt over 60 som gjennom lang tid er blitt trakassert av en yngre kvinne på jobben sin. Hun har rett og slett prøvd seg, og ble så rasende når hun fikk et vennlig «beklager, men jeg er ikke interessert», at hun systematisk har gått til verks for å ødelegge han, hans rykte og samtidig presse han til å gi henne både høyere lønn og bedre stilling ved jobben.
Han er i en situasjon hvor han er rævkjørt uansett om han sier opp selv, eller sier opp henne. Om han går ut og dementerer hennes løgner og forteller hans egen historie, eller om han velger bare leve i det helvete han er i. Han er låst uansett hvilken vei han måtte snu seg.

Det er med dette i tankene jeg undrer på hvilken makt egentlig Giske hadde som var så mye mer enn disse kvinnene han skal ha forgrepet seg på.
Og hvem i samfunnet som egentlig sitter med makten?
Den som anklages for overgrep, som det hviskes og tiskes om i de mørke hjørner, eller det som påberoper seg å være et offer?

EDIT: 
Jeg spør OM Han er et offer? Sier ikke at han er. 
Jeg spør OM Han faktisk innehar den makten det påstås at han har.
Og jeg setter spørsmålstegn med det faktum om hvem som egentlig har makt.
Det var åpenbart vanskelig for mange å forstå, så jeg blir nesten anklaget for å påstå at kvinner som blir voldtatt har skyld i det selv. 

Nann Jovold-Evenmo 
tlf 46546485 
Epost [email protected]

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

3 thoughts on “Er Trond Giske et offer for kvinner som tiltrekkes av makt?

  1. Hei tok meg i dag den friheten å legge en lenke til din Blogg på min FB side. Håper det er OK.
    Dette var glimrende skrevet.
    Kjenner dette igjen med unntak av narkotika, er for gammel, den gang var det alkohol

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top