Bitre menn over 50 i sosiale medier

Nå skal jeg ikke “trampe i klaveret”, som min bestefar brukte kalle det,meg jeg er faktisk ikke forundret at menn over 50 er verstingene i kommentarfeltet.
Jeg ser at samfunnsforskere mener det er fordi de er forbigått, bitre og føler at kvinner har overtatt deres plass i samfunnet, slik at de er havnet i bakevja. 

Jeg har tenkt litt på dette med eldre bitre menn og av fare for å trampe på en del godt voksne brukere av sosiale medier vil jeg si at: 
– det er ikke bitterheten av å være forbigått som er det problem. 
Det er manglende kompetanse av hva sosiale medier faktisk er og hvordan det brukes. 

Mangler forståelse for hvordan de oppfattes:
EN onkel av meg har for eksempel slettet meg fra facebook, fordi jeg svarte han på et spørsmål, som han mener var fleip. Men at det IKKE ble oppfattet som fleip FORDI HAN SKREV MED STORE BOKSTAVER OG DET UTEN ET SPØRSMÅLSTEGN, og derfor ble oppfattet som bastant og ropende.. Det skjønte ikke han. Faktisk sliter han ennå etter flere år på facebook, at dette er ikke greit. 
Mange eldre menn forstår ikke at når de sitter og ler av egen vits, så forstår ikke personen på andre siden av skjermen at de er ironisk, fleipende, og ihvertfall ikke dersom de er flørtende. 
Der ungdommen lærer seg sjargonger og hvordan man kommuniserer på SoMe sliter disse godt voksne mannfolka med å uttrykke seg på en måte som gjøre at deres mening blir forstått. Der ungdommen har forkortelser, måter å ordlegge seg på for å få likes, gehør, og når ut med sitt budskap. Vel da sitter disse eldre menn med sin folkeskole og lave utdanning og forstår ikke at de tråkker på folk vel å stille spørsmål på sin egen dialekt, med store bokstaver og manglende tegnsetting. 

Manger kompetanse på SoMe: 
Jeg mener det burde være kurs i sosiale medier for eldre, fordi flere og flere bruker dette for å kommunisere med barnebarn, oldebarn, gamle kamerater fra sjøen, og mye mer. Da er det uheldig at de ikke har forståelse for hvordan de oppfattes, rett og slett fordi de ikke forstår bruken. 
Hver gang en godt voksen mann tas for drit de har ytret på en facebook, så sitter de jo hoderystende og sier “Det var en spøk” med påfølgende “jeg trodde ingen leste på min side”. At da 16000 har lest det fordi noen med en horn i siden hadde linket til innlegget hans, fordi hans side var satt som offentlig i innstillingene, det forstod han ikke. 
Jeg har snakket noe med slike godt voksne menn, og som jeg sa til en av mine onkler;
– IKKE skriv noe på veggen din som du ikke tør ytre offentlig verbalt. 
– Vi som leser ser ikke at du holder på å knekke sammen av latter når du skriver dine innlegg. 
– IKKE BRUK STORE BOKSTAVER, DET BETYR AT DU SKRIKER OG ROPER! 
– Ikke kommentert fleipende, spydig eller ironisk, for dette oppfatter ikke nettleseren din. 
– Ikke del andres bilder eller innlegg med mindre du har spurt om lov. 
– Sørg for at passordet ditt er bare ditt og at ingen får tilgang, og husk å logge av når du legger fra deg din PC. 

Ufinheter og deling av kjendisers bilder: 
Det forundrer meg ikke at godt voksne menn er de som slenger mest med leppa overfor kjendiser, og kommentarfeltene på SoMe, dette fordi de mangler den kompetansen jeg har beskrevet over, men også fordi mange av disse har liten eller ingen sosial kompetanse. Kanskje de kommer fra ei lita bygd hvor det eneste arbeidet var fiskebruket og båtene, og sjargongen på havet var ganske så grovt. 
Eller kanskje dette er en ufør trailersjåfør som ødela psyken sin da en tullete 25-åring fant ut at å frontkollidere med hans trailer var riktig måte å ta selvmord på. 
Jeg forsvarer ikke at noen lirer av seg søppel i det offentlige rom.
Overhodet ikke!
Men vi må faktisk oppdra disse gamle onklene, bestefedrene og gammelstaurene i hvordan man kommuniserer på nettet når vi velger gi dem et nettbrett til jul, for at de skal følge barnebarn og oldebarn på andre siden av kloden. 

Jeg synes politikere er verst:
Jeg synes også det er ganske ironisk at politikere også er ute og snakker om moderasjon fra disse, når flere av politikerne bruker SoMe som søppelbøtte overfor politiske motstandere. Politikere er faktisk grusomme, og ballespark fra Frp til Ap og omvendt er noe jeg stadig leser. 
Jeg har lest med gru Per Sandergs kommentarer til de som ønsker å debattere med han, og selv fått beskjed av han omå holde kjeft og at jeg er komplett idiot. Når Sandberg og andre politikere får lov å ture frem som dinosaurer på sosiale medier, så burde de heller ikke få taletid i det offentlige rom spør du meg. For hvem er de forbilder for? Jo disse gamle, bitre gubbene som sluker politikken deres rått. 
Og når til og med ene ministeren vår er en overgriper, så betyr det da fint lite at vi slenger dritt til og om Nora Mørch eller Sofie Elise, fordi det er da allment godkjent av de som styrer landet at slik oppførsel er ok! 
Så da er det kanskje ikke så forbanna vanskelig å skjønne hvorfor Jørgen Hattemaker på 67 år ikke forstår at hans facebook eller kommentarfeltet i Nettavisen ikke er søppelbøtte for hans meninger. 

Personlig synes jeg det er hårreisende at unge kvinner og unge menn trakasseres av bitre eldre menn. Men jeg synes også det er hårreisende at bitre, guggete kvinnfolk i sin beste alder får lov til å sjikanere unge menn på nett. 
All personangrep skal anmeldes, og politiet bør nå begynne ta tak i slikt og statuere eksempler for fremtiden. Politikere må også dempe sine uttalelser via sosiale medier, fordi de må innse at de har en rolle å spille i dette problemet. 

Nann Jovold-Evenmo 
tlf 46546485 
epost: [email protected] 

Samfunnengasjert spaltist, upolert aktivist og wannabe rocker. Smertepasient med konstant hodepine. Det er viktig å bryte tabuer, og tørre stå for egne meninger, men man skal ikke valse over andre av den grunn.
Posts created 177

2 thoughts on “Bitre menn over 50 i sosiale medier

  1. Jeg vet ikke om det er foretatt undersøkelser vedr eldre menns bitterhet. Men jeg trøster meg med at jeg har kompetanse til å klare meg sånn noenlunde. Så er det alltid fagfelter hvor jeg kommer til kort. Oljeteknologi vet jeg lite om. Det samme med IT. Men jeg trenger heldigvis ikke kunne alt for å klare meg.
    Man må jo ikke fremstille det dithen at hvis man ikke behersker IT og sosiale medier, så er man et mindreverdig menneske. Jeg kan garantert mange ting som vil gjøre at jeg klarer med noenlunde når internettet forsvinner sammen med billigoljesamfunnet. Mange viktige metaller finnes det snart ikke noe av igjen. Og det går fort.

  2. Olav E. Johansen: er ikke fremstilt på den måte , men når man går disse som er nettroll(!) I sømmene , så ser man at dette ofte er menn som har mistet alt; jobb, familie, ufør, psykiske problemer, alkoholisme mm.
    I tillegg til lav kompetanse om SoMe

Comments are closed.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top